Burmistrz Olesna za północnym wariantem obwodnicy
Ponad 200 osób uczestniczyło w konsultacjach społecznych na temat budowy obwodnicy Olesna, które odbyły się w środę 1 marca w Miejskim Domu Kultury w Oleśnie.
Obwodnica Olesna będzie fragmentem drogi ekspresowej S11, która docelowo ma mieć ponad 550 kilometrów długości. Korytarz tej drogi w większości prowadzi śladem obecnej drogi krajowej nr 11. Sama obwodnica Olesna będzie około 25-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S11.
Na spotkaniu w Oleśnie projektanci przedstawili trzy warianty budowy obwodnicy: dwa południowe i jeden północny. Wszystkie warianty rozpoczynają się w Kolonii Ciarka, a kończą się za Łomnicą, na granicy województwa opolskiego i śląskiego.
Wariant północny w większości przebiega lasami, a warianty południowe przez tereny rolnicze z glebą dobrej jakości. Plan zakłada, że na całej obwodnicy będą tylko trzy węzły, na których będzie można wjechać na drogę ekspresową. Mają znajdować się w Bąkowie, Oleśnie i Łomnicy.
W wariancie północnym oleski węzeł znajduje się na końcu ulicy Gorzowskiej, a w wariantach południowych na ulicy Dobrodzieńskiej.
Wariant północny jest według burmistrza Olesna najkorzystniejszy z uwagi na bliskość węzła obwodnicy do powiększającej się oleskiej strefy ekonomicznej.
– Trafiła się niesamowita okazja, że w jednym z wariantów – wariancie północnym, węzeł drogi ekspresowej może znajdować się kilometr od naszych terenów inwestycyjnych – mówił na spotkaniu Sylwester Lewicki, burmistrz Olesna. – Biorąc to pod uwagę, będziemy ze swej strony namawiać inwestora, aby bardzo poważnie rozważył wariant północny, który jest dla nas kluczowy i zasadniczy i będzie miał kapitalne znacznie przy skomunikowaniu oleskich terenów inwestycyjnych, które objęła Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Dla mnie jest to rzecz niezwykłej wagi.
Na przełomie czerwca i lipca Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych wybierze wariant rekomendowany i wariant alternatywny. Później złożony zostanie wniosek o uzyskanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach.
Według harmonogramu przedstawionego na spotkaniu, budowa obwodnicy Olesna wcale nie jest odległa. Zakończenie robót planowane jest już za pięć lat, czyli we wrześniu 2022 roku. W lipcu 2018 planowane jest ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację zadań w formule Projektuj i Buduj.
Na początku miałaby to być droga jednopasmowa, a dopiero później mają zostać dobudowane kolejne dwa pasy, aby droga była dwupasmowa.
Przy wyborze optymalnego wariantu, wiele czynników będzie brane pod uwagę, między innymi czynniki: finansowe, techniczne, logistyczne, środowiskowe i społeczne. Na te ostatnie mogą mieć wpływ mieszkańcy gminy Olesno, którzy mogą wysyłać wnioski do GDDKiA Opole. Wnioski, informacje na temat budowy obwodnicy oraz szczegółowe mapy, można znaleźć na stronie: http://obwodnica-olesna.pl/
Damian Pietruska
*- Mapa (kliknij, aby powiększyć) – źródło: obwodnica-olesna.pl
zaraz widac która obwodnica leci przez dzialki burmistrza i radnych 🙂
Nie mierz innych swoją miarą…
Mam nadzieje ze GDDKiA wybierze rozsądnie i bedzie to południowa obwodnica . Jedyna normalna i własciwa decyzja.
Pomysł burmistrza to szok.!!! Dalej ruch przez Olesno bedzie . Tylko wersja południowa.
To nie jest “pomysł” burmistrza, tylko jeden z proponowanych wariantów przez Zarząd Dróg.
Jeśli ktoś jest choć minimalnie zorientowany to wie, że własnie ten wariant wyprowadza (w połączeniu z miniobwodnicą i ul. Wygodzką) zdecydowanie najwięcej ruchu z miasta.
Ciekawe skąd te informacje, wydaje mi się, że poza “11” największy ruch jest generowany przez Dobrodzieńską i tylko południowa opcja + łącznik Dobrodzieńskiej z Wygodzką (ruch w kierunku Wielunia, Praszki) odciąży Olesno.
Mam nadzieje ze burmistrz nic nie bedzie miał tu do gadania i jego zdanie bedzie nie ważne dla GDDKiA a oni wybiorą wersje południowa jedyną słuszną dla miasta i mieszkanców. A nie te smieszne tereny inwestycyjne co nikomu nie są potrzebne. Firmy sie wyprowadzają z terenu Olesna.Mam tez nadzieje ze w GDDKiA pracują fachowcy i ludzie myslący i ważne są dla nich fakty a nie propaganda i polityka.
Jeżeli w GDDKiA rządzi już PiS to mam niestety złe przeczucia
Przecież tylko wariant południowy odciąża miasto całkowicie od ruchu.
Wariant północny dubluje niepotrzebnie mini obwodnice. Drogi na Dobrodzień i Opole obciążają dalej całe miasto. O co tu chodzi?
Opolska dalej będzie prowadzić przez Olesno i dla tej drogi nie ma większego znaczenie który wariant zostanie klepnięty. Co innego z Dobrodzieńską, ta droga jest głównym atutem południowej opcji.
Burmistrz – już dość drzew wyciąłeś!
Zachęcam do masowego wysyłania uwag do GDDKiA za wariantami południowymi!
Jedynie południowy wariant obwodnicy Olesna, pozwoli na wyeliminowanie
maksymalnej liczby pojazdów ciężarowych i osobowych z centrum miasta.
Południowa wersja – oprócz drogi krajowej nr 11 – przejmie również ruch
samochodów z kierunków Gliwice ( droga wojewódzka nr 901) i Opole (droga
wojewódzka nr 494). Ponadto takie rozwiązanie będzie idealnie funkcjonować z
wybudowaną przez władze miasta mini obwodnicą, łączącej drogę wojewódzką nr
487 poprzez ulicę leśną z drogą wojewódzką 494 (ulica Częstochowska) z drogą
krajową nr 11 poprzez ulicę Wygodzką i planowanym węzłem obwodnicy w
miejscowości Łomnica. W praktyce będziemy mieli do czynienia z szczelnym
pierścieniem wokół miasta, dzięki czemu ruch pojazdów przez centrum miasta
powinien ulec zmniejszeniu o około 70%. I nie dotyczy to tylko samochodów
tranzytowych ale również niemałego ruchu lokalnego z przyległych gmin jak
Dobrodzień, Zębowice, Lasowice Wielkie, Przystajń, Lubliniec, Sieraków
Śląski, itp. W przypadku północnego wariantu, nadal przez miasto przetaczać
się będą tysiące pojazdów aby dotrzeć do węzła przy ulicy Gorzowskiej, lub
po prostu będą podążać dotychczasowymi szlakami , czego w przypadku
samochodów osobowych – nikt im nie zabroni. Dodatkowo również wybór wariantu
południowego prowadzonego poprzez użytki rolne- przy opracowaniu miejscowego
planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów przyległych – pozwoli na
wytyczenie doskonale wówczas skomunikowanych setek hektarów terenów
inwestycyjnych, czego na pewno nie będzie można już zrobić na obszarach
leśnych przez które w większości prowadzi wariant północny.
las;zwierzeta nie mogą się bronic .człowiek to straszny ssak myśli ze wszystko mu wolno