Tak będzie wyglądała obwodnica Olesna! Szczegółowe wizualizacje
Przedstawiamy wizualizacje trzech wariantów budowy obwodnicy Olesna, które przedstawiane były również na konsultacjach społecznych 1 marca w Miejskim Domu Kultury w Oleśnie.
Obwodnica Olesna będzie fragmentem drogi ekspresowej S11, która docelowo ma mieć ponad 550 kilometrów długości. Korytarz tej drogi w większości prowadzi śladem obecnej drogi krajowej nr 11. Sama obwodnica Olesna będzie około 25-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S11.
Na spotkaniu w Oleśnie projektanci przedstawili trzy warianty budowy obwodnicy: dwa południowe i jeden północny. Wszystkie warianty rozpoczynają się w Kolonii Ciarka, a kończą się za Łomnicą, na granicy województwa opolskiego i śląskiego.
Wariant północny w większości przebiega lasami, a warianty południowe przez tereny rolnicze z glebą dobrej jakości. Plan zakłada, że na całej obwodnicy będą tylko trzy węzły, na których będzie można wjechać na drogę ekspresową. Mają znajdować się w Bąkowie, Oleśnie i Łomnicy.
W wariancie północnym oleski węzeł znajduje się na końcu ulicy Gorzowskiej, a w wariantach południowych na ulicy Dobrodzieńskiej.
Wizualizacje:
Wariant I (południowy)
Wariant II (północny)
Wariant III (południowy)
Na przełomie czerwca i lipca Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych wybierze wariant rekomendowany i wariant alternatywny. Później złożony zostanie wniosek o uzyskanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach.
Według harmonogramu przedstawionego na spotkaniu, budowa obwodnicy Olesna wcale nie jest odległa. Zakończenie robót planowane jest już za pięć lat, czyli we wrześniu 2022 roku. W lipcu 2018 planowane jest ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację zadań w formule Projektuj i Buduj.
Damian Pietruska
Oto mapa z przedstawionymi trzema wariantami budowy obwodnicy (kliknij, aby powiększyć):
*- Wizualizacje i mapa: GDDKiA Opole. Zdjęcie: pixabay.com
Czy ja dobrze wiedzę, że wgl nie przewidziano przejść dla zwierząt w lasach? Chyba tylko jedno w wariancie 3 i to dlatego, że rzeka tam płynie
Z całym szacunkiem, ale nie wierzę, że obwodnica będzie gotowa w 2022 roku…
Aż płakać mi się chcę jak ukryta opcja PiSowska dąży do degradacji środowiska opcją północną.. 🙁
tylko wariant 3!
coż wiec wolisz pic wodę z ołowiem bo wariant 3 biegnie tuż obok 4 z 6 ujęć wody dla Olesna….
Ołowiu w paliwach nie ma juz od ponad 10 lat…..
Cytując PKN Orlen:
“Dodatek ołowiu do benzyny przeciwdziała jej nieprawidłowemu spalaniu, przez co zwiększa jej liczbę oktanową. Z drugiej strony, ołów bardzo niekorzystnie wpływa na katalityczne dopalacze spalin powodując ich zniszczenie. Związki ołowiu obecne w paliwie i spalinach wpływają również negatywnie na środowisko naturalne i zdrowie człowieka. Aktualnie stosowanie benzyn zawierających związki ołowiu jest w otwartym obrocie zabronione Rozporządzeniem Ministra Gospodarki. Dopuszcza się tylko do obrotu benzyny bezołowiowe, tzn. zawierające nie więcej niż 5 mg/l ołowiu.”
Jednak jest….
0,0007% wagowo, potężna ilość…
Anonim , czy wykupiłeś pola, że lbbujesz za wariantami “polnymi”?
Czy jesteś zwolennikiem PiSu i pana Szyszki, że lobbujesz za wycinką drzew?
Jedno gdzie byle powstała
Wariant 1 najlepiej
Wariant północny zaprojektowany dokładnie wg najnowszych standardów naszego kraju. Wyrżnijmy ogromne połacie lasu, odetnijmy całkowicie miasto od reszty lasu i wmówmy wszystkim, że tak jest dobrze i mają się cieszyć. Przecież zamiast jechać ścieżką rowerową (po Paulince) do lasu mogą pojeździć sobie rowerami po tych polach co są na południe od miasta.
Opowiadane są bzdury o tym, że las jest przewidziany do wycięcia, ale nie mówi się, że ma on być również odnawiany (sadzony) w tym miejscu.
Wybierając wariant północny godzimy się na odcięcie miasta od jego ogromnego terenu rekreacyjnego, który w tej chwili jest dostępny bez żadnych utrudnień i w każdej chwili.
Wariant północny, który powstał w wyniku opozycji kilku wpływowych osób względem pierwotnego wariantu południowego jest pomysłem najgorszym w istniejących. Służy głównie jednemu celowi: łatwemu połączeniu z tak zwanymi terenami inwestycyjnymi; nic to, że ciężarówki o dużej ładowności pojadą tuż obok kościoła św. Anny. Rzecz najwyraźniej nieważna, kościoła nie widać wyraźnie nawet na wizualizacji. Właśnie obok kościoła ciężarówki będą brać zakręt 90- stopniowy. Pył ze zdzieranych opon i produkty spalania oleju napędowego na pewno nie przyczynią się do polepszenia stanu zabytkowej budowli.
Drugim argumentem przemawiającym za wariantem południowym ma być łatwość pozyskania terenu dla inwestycji. To w większości lasy należące do Państwa, więc specustawa sprawę załatwi. Ale prawie 200 ha lasu zostanie wycięte i nigdy już lasem nie będzie. Pas wylesiony pod obwodnicę odgrodzi Olesno od dużego kompleksu leśnego, który był i jest celem spacerów dla mieszkańców miasta, miejscem zbioru grzybów i jagód, miejscem na przejażdżki rowerowe. Trzeba będzie o tym zapomnieć. Okolica dotąd cicha i prawie dzika stanie się typowym produktem cywilizacyjnym: pełnym hałasu, śmierdzącym spalinami, zatruwanym dodatkowo ołowiem emitowanym przez silniki wysokoprężne (tak, tak silniki benzynowe już od dawna nie emitują ołowiu, czego nie można powiedzieć o silnikach na olej napędowy.
O ile wiem – a wiem – na północ od planowanej obwodnicy, w lasach wilgotniejszych bytuje większość zwierzyny. Jest jej dużo; to jelenie, dziki, sarny, lisy. Większość wychodzi na żer w kierunku Olesna (pola pomiędzy św. Anną a Siedmioma Źródłami, oraz na pola w pobliżu Starego Olesna (Dziubek). Jeżeli nie będzie przejść dla zwierzyny a droga nie będzie szczelnie odgrodzona – to bezpiecznie nie będzie.
Mówi się, że inne warianty przebiegałyby przez urodzajne grunty rolne. Wariant północny – przez jakiś tam las. Otóż ten las to nie jakiś zagajnik, ale kompleks leśny o dużej wartości przyrodniczej, wpływający mocno na okolicę poprzez mikroklimat, który wytwarza. Miejsce występowania wielu gatunków roślin i zwierząt – w tym chronionych.
Mam nadzieję, że instytucje stworzone dla ochrony środowiska nie zgodzą się na poprowadzenie obwodnicy wg wariantu północnego. Mam też nadzieję, że właściciel terenu – Lasy Państwowe – też wypowiedzą się zdecydowanie negatywnie w sprawie wariantu północnego.