Historia pojazdów mechanicznych po roku 2000

Historia pojazdów mechanicznych po roku 2000

Przed rokiem 2000 producenci aut mieli swoje sukcesy w opracowaniu nowych technologii i systemów do pojazdów mechanicznych. Ale dopiero po tym roku zostały wprowadzone do produkcji seryjnej co dało nam nowy etap w rozwoju historii pojazdów.

Rewolucyjnym rozwiązaniem jest elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP, który Mercedes-Benz wprowadził w 1995 r. W klasie S coupe. Jest to standardowe wyposażenie w S 600 Coupé. Inne modele początkowo otrzymują opcjonalnie system stabilizacji jazdy, ale od 1999 roku ESP jest standardowym wyposażeniem wszystkich samochodów osobowych Mercedes-Benz. System ten od samego początku rozpoznaje niestabilne warunki jazdy i przeciwdziała im ukierunkowanym hamowaniem.

Zaawansowana technologia sprawia, że jazda tym coupe charakteryzuje głównie przez pierwszego na świecie aktywnie sterowanego układu zawieszenia system ABC, który jest uważany za nadzwyczajny i nowoczesny w dziedzinie dynamiki pojazdu i komfortu jazdy. W układzie hydraulicznym sterowane siłowniki w rozpórkach, współpracują z pasywnymi amortyzatorami i sprężynami śrubowymi.

Elementy aktywnie sterowanych redukcji drgań w zakresie do 5 Hz, które manifestują się przykładowo na nierównych powierzchniach dróg przez ruchy podnoszenia i walcowania na zakrętach, silnym nachyleniu poprzecznym lub hamowania poprzez kołysanie nadwozia pojazdu.

S-Class z serii W 221, wprowadzony w 2005 roku, posiada zaawansowany AIRMATIC zawieszenie pneumatyczne, które jest połączone z Adaptive Damping system, które nieustannie dostosowuje pobór mocy amortyzatory, biorąc pod uwagę warunki drogowe, styl i obciążenia jazdy. W ciągu zaledwie 50 milisekund system dostosowuje siłę tłumienia dla każdego koła sytuacji. Kontrola ABC “Active Body Control” została udoskonalona. Tak aby ruchy ciała pasażerów były zredukowane o ponad 60 procent w dynamicznych manewrach jazdy w porównaniu do poprzedniego modelu. Tym samym klasa S przenosi się na nowe wymiary dynamiki jazdy z maksymalnym komfortem.

Jak wpłynęła historia rozwoju zawieszenia aut na dzisiejsze pojazdy

Historia budowy zawieszenia samochodów jest ciekawa po roku 2009. Jako “oczy” zawieszenia powstał system, PRE-SCAN. Zapewnia on zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo jazdy. System ten wykorzystuje dwa czujniki laserowe w przednich reflektorach. Zapewniają dokładny obraz stanu drogi. Z obrazu czujników laserowych i informacji o stanie nawierzchni, jednostka sterująca oblicza strategię pokonywania przeszkody.

W ten sposób pojazd może zapewnić sztywniejsze lub bardziej miękkie tłumienie aktywnej kontroli nadwozia z wyprzedzeniem i indywidualnie dla każdego pojedynczego koła i zmiękczyć lub utwardzić koło za pośrednictwem aktywnego układu hydraulicznego. Podwozie jest dostosowane do sytuacji w ułamkach sekundy. Rezultatem jest komfort jazdy, którego wcześniej nie było, w połączeniu z maksymalnym bezpieczeństwem jazdy.

Standardowe wyposażenie obejmuje zaawansowane podwozie z adaptacyjnym układem amortyzatorów. Automatycznie dostosowuje się do aktualnej sytuacji na drodze przez siły tłumienia zmniejsza się podczas jazdy, co znacznie zwiększa komfort jazdy. Podczas pokonywania zakrętów przy dużej prędkości lub przy szybkich manewrach omijania, system ustawia maksymalną siłę tłumiącą tak aby ustabilizować pojazd najbardziej jak to możliwe.

Dostępne są również wersje zawieszenia o dynamicznej charakterystyce tłumienia i obniżonym zawieszeniu nadwozia oraz pneumatycznym, po raz pierwszy w połączeniu z bezstopniową skrzynią biegów, elektronicznie sterowany układ tłumiący, który przetwarza sygnały różnych czujników i kontroluje każde z kół indywidualnie. Spełnia najwyższe wymagania pod względem dynamiki jazdy.

Historia rozwoju świateł pojazdu jako element bezpieczeństwa pasażerów

Shuji Nakamura, amerykański fizyk pochodzenia japońskiego, opracował niebieską diodę LED w 1993 roku. W końcu umożliwiło to uzyskanie wszystkich jasnych kolorów. W 2004 roku Audi było pierwszym producentem, który wykorzystywał zewnętrzne białe diody LED w Audi A8 W12 jako światła do jazdy dziennej. Czym rozpoczął ledową historię pojazdów.

Lexus wystartował w 2007 roku jako pierwszy na świecie pojazd seryjny w reflektorach LS 600h z technologią LED na rynku. Pierwsze pełnowymiarowe reflektory, które produkują świateł mijania i świateł drogowych zostały wprowadzone na rynek w Audi R8 w 2008 roku. Hella już przedstawiła technologię na IAA w 2005 roku. W 2010 roku Mercedes zaprezentował nowy CLS z pełnoprawnymi reflektorami i ILS jako wyposażenie specjalne. W związku z tym dostępne były wcześniej zarezerwowane tylko reflektory ksenonowe (światło drogowe, światło autostrady, rozszerzone światło przeciwmgielne, aktywne zakręty i światła skrętne) do reflektorów LED. Nowe palniki ksenonowe umożliwiły o 20% wyższą temperaturę barwową od 2010 roku.

Ledowa rewolucja na rynku motoryzacji przejdzie do historii

Nowa innowacja w technologii oświetlenia samochodowego została nazwana LED i zapisała się w kartach historii motoryzacji jako duży krok naprzód w dziedzinie oświetlenia. Cadillac użył diody emitującej światło, która wcześniej służyła jedynie jako światło ostrzegawcze, jako pierwszy producent w 1992 r. W trzecim świetle stopu. Począwszy od 2000 r. Wielu producentów stosowało czerwone diody LED w tyle auta i świetle hamowania, a później również montowano kierunkowskazy LED. Jaki jest powód szybkiego wzrostu zainteresowania światłami LED w ostatnich latach: Z jednej strony technologia jest uważana za trwałą, a z drugiej strony wyjątkowo energooszczędną Sterowane elektrycznie reflektory LED są najnowocześniejsze. W 2013 roku Audi zaprezentowało Matrix LED.

Intencją jest ukryć światło tam, gdzie jest ono szkodliwe (na przykład nadjeżdżający pojazd) oraz pełne światło tam, gdzie jest ono korzystne; wszystko bez żadnej mechaniki. W 2014 r. Mercedes podążył w ślad za reflektorem Multibeam LED. Czyli światła laserowe. BMW i Audi umożliwiają wykorzystanie technologii laserowej w reflektorach samochodu. W 2014 roku laserowe światło zdalne zostało zaprezentowane w reflektorach Matrix LED w Audi R18 e-tron quattro. Organiczne diody elektroluminescencyjne (OLED), znane z wyświetlaczy smartfonów, są kolejnym i prawdopodobnie nie ostatnim etapem historii rozwoju technologii oświetlenia samochodowego. Audi planuje rozpoczęcie serii na 2018 rok. Tempo innowacji w ostatnich latach jest szczególnie widoczne w krótkiej historii technologii automatycznego oświetlenia.


*- Artykuł sponsorowany.

Podziel się