Skąd pochodzą sprowadzone samochody do Polski? Bywa egzotycznie

Skąd pochodzą sprowadzone samochody do Polski? Bywa egzotycznie

Wszyscy wiedzą, że Polacy najczęściej sprowadzają auta z Niemiec i Francji. Przeszukaliśmy bazę CEPiK w poszukiwaniu mniej oczywistych kierunków i znaleźliśmy… Republikę Burundi, a nawet archipelag wysp na południowym Atlantyku.

Na warsztat wzięliśmy Centralną Ewidencję Pojazdów (CEP), a dokładnie informacje o maszynach po raz pierwszy zarejestrowanych na terytorium Polski (a wcześniej zarejestrowanych w innych krajach) z ostatnich 10 lat.

Cel? Poznanie tych oczywistych, i tych bardziej egzotycznych kierunków, z których pojazdy trafiają na nasze drogi.

Miliony z zachodu

Czego się dowiedzieliśmy? Tego, że lider jest tylko jeden. Polacy najczęściej ściągają auta od naszego zachodniego sąsiada. W ciągu ostatnich 10 lat zarejestrowaliśmy prawie pięć i pół miliona pojazdów z Niemiec. Na kolejnych miejscach znalazły się pojazdy z Francji (1 236 131), Belgii (751 527), Holandii (599 048) i Włoch (594 360).

O ile pierwsza piątka nikogo nie dziwi, to ciekawie robi się, patrząc coraz niżej. Wśród ponad 190 tysięcy pojazdów, przy których jako kraj ostatniej rejestracji wskazano Stany Zjednoczone, znalazły się typowo amerykańskie marki jak Dodge, Harley Davidson, Oldsmobile, czy luksusowy, produkowany od końca XIX wieku samochód Packard.

400 używanych pojazdów pochodzi z Korei Południowej – tu dominują marki Daewoo, KIA i Hyundai. We wspomnianym okresie w bazie CEPiK zapisano 781 maszyn, którym jako kraj poprzedniej rejestracji wpisano Zjednoczone Emiraty Arabskie – tutaj znajdziemy takie marki jak Porsche, Maserati, czy Ferrari, znalazł się też pojazd ze stajni Fisker Automotive.

Trochę egzotyki

Jak wspominaliśmy, poszperaliśmy też w poszukiwaniu mniej oczywistych kierunków. I znaleźliśmy. W naszej bazie mamy samochody, motory i inne pojazdy sprowadzane m.in. z:

  • Rwandy – skąd przyjechał… Fiat,
  • Sri Lanki – w naszej bazie znaleźliśmy tylko jeden pojazd sprowadzony z tego kraju – marki Kia,
  • Jemenu – ktoś jeździ sprowadzonym stąd Jeepem,
  • Nigru – na polskich drogach szusuje sprowadzony stąd Volkswagen,
  • Mozambiku – auto marki Suzuki,
  • Burundi – z tego wschodnioafrykańskiego kraju do Polski trafiły m.in. motocykle Dniepr i Ural, w sumie – w ciągu ostatnich 10 lat – sprowadzono stąd ponad 300 pojazdów.

Ale to nie wszystko. Znaleźliśmy też Georgię Południową i Sandwicha Południowego. Gdyby ktoś nie wiedział – to brytyjskie terytorium zamorskie na południowym Oceanie Atlantyckim. Jakie auto przypłynęło stamtąd do Polski? Ford.

W naszej bazie znaleźliśmy też chochliki, w tym Citroena sprowadzonego ponoć z… Antarktyki. Nie szukajcie go! To najprawdopodobniej błąd lub zmęczenie urzędnika. Zdarza się najlepszym 😉

Skąd się biorą tak egzotyczne kraje? Część pojazdów to unikaty sprowadzane przez kolekcjonerów. Takim pojazdem jest np. sprowadzony z USA wóz strażacki z lat dwudziestych ubiegłego wieku. To także samochody, motory, skutery osób, które sprowadzają się do Polski na stałe lub wiążą się z naszym krajem na dłużej.

CEPiK działa

– Baza CEPiK, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, nie jest zbiorem danych dla urzędników. To przede wszystkim zestaw informacji, z których mogą korzystać wszyscy, np. przy okazji zakupu auta, motoru, czy innego pojazdu – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – To na niej oparliśmy jedne z naszych najpopularniejszych e-usług – dodaje szef MC.

Przykład? Na stronie www.historiapojazdu.gov.pl sprawdzisz motoryzacyjną przeszłość samochodu, który chcesz nabyć. Tak, to możliwe dzięki CEPiK.

W usłudze Historia Pojazdu możesz zobaczyć również dane auta, które nie jest jeszcze zarejestrowane w Polsce. Wystarczy wpisać jego numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji. System poprosi Cię o zalogowanie się Profilem Zaufanym, a w zakładce „Dane zagraniczne” wyświetli alert zaznaczony czerwonym wykrzyknikiem, jeśli auto zostało skradzione, zezłomowane, jest powypadkowe, uszkodzone, ma „przekręcony” licznik, służyło jako taksówka lub zostało wyłączone z ruchu.

Jeśli pojazdu nie ma w bazie zagranicznej – system nas o tym poinformuje. Wyświetli stosowną informację.

– Możliwość sprawdzenia historii pojazdu to jedna z najpopularniejszych e-usług w naszym kraju. W ubiegłym roku Polacy skorzystali z niej ponad 100 milionów razy, a tylko przez pierwszych sześć miesięcy tego roku – już ponad 68 milionów – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Samochody zarejestrowane w bazie CEPiK – kraj poprzedniej rejestracji

Lp. Kraj Samochody
1. Niemcy 5 446 174
2. Francja 1 236 131
3. Belgia 751 527
4. Holandia 599 048
5. Włochy 594 360
6. Austria 260 684
7. Dania 224 362
8. Wielka Brytania 220 628
9. Szwajcaria 219 023
10. Stany Zjednoczone 197 372
11. Szwecja 90 980
12. Czechy 45 603
13. Hiszpania 45 300
14. Luksemburg 39 264
15. Litwa 16 911
16. Słowacja 14 324
17. Kanada 12 081
18. Irlandia 12 005
19. Finlandia 11 610
20. Norwegia 10 493
Dane: Ministerstwo Cyfryzacji / CEPiK

Skąd pochodzą dane?

Uwaga! Informacje zaprezentowane w opracowaniu pochodzą z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dane te zostały wprowadzone do ewidencji przez urzędy i zostały poddane subiektywnym metodom doboru statystycznego. Oznacza to, że mogą nie uwzględniać wszystkich poprawek naniesionych przez urzędników po publikacji. Raport dotyczy pojazdów zarejestrowanych na terytorium Polski po raz pierwszy (a wcześniej zarejestrowanych w innych krajach) od stycznia 2009 roku do 5 lipca 2019 roku.


*- Informacja: Ministerstwo Cyfryzacji.

Podziel się