Polacy oglądają telewizję przez internet

Polacy oglądają telewizję przez internet

Statystyczny Polak w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 roku oglądał codziennie telewizję średnio przez 4 godziny, 17 minut i 8 sekund. Tak wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. Nie musi to jednak oznaczać, że programy TV w każdym przypadku były oglądane przed ekranem telewizora. Niewykluczone, że spora część Polaków do tego celu wykorzystywała komputer i telewizję internetową.

Innowacyjność współczesnej telewizji

Początki telewizji w Polsce sięgają okresu międzywojennego, dokładniej – 1937 roku. Od tego czasu całkowicie się ona zmieniła. U progu XXI wieku i w kolejnych latach po roku 2000 rosła innowacyjność tego medium. Pojawiło się wideo na życzenie, transmisje w standardzie HD, a obecnie mamy do czynienia z rozkwitem telewizji internetowej. Jej początków można dopatrywać się w powstaniu i rozwoju serwisu YouTube. W 2005 roku pojawił się tam pierwszy film, a obecnie każdego dnia dodawanych jest ich aż 85 tys.

Należy rozgraniczyć przy tym telewizję internetową od telewizji w sieci. Internetowe stacje telewizyjne tworzą własne programy, niezależne od dużych stacji konwencjonalnych. Z kolei pojęcie telewizji w internecie oznacza, że można oglądać ulubione filmy, seriale czy programy na ekranie monitora komputera, za pośrednictwem stron WWW i aplikacji. Stacje telewizyjne oferują swoim widzom dostęp do telewizji mobilnych – część treści jest przy tym bezpłatna, a część płatna.

Ilu Polaków wybiera telewizję przez internet?

Wygoda oglądania telewizji przez internet skłania wielu Polaków do korzystania z takiej możliwości zapoznawania się z treściami telewizyjnymi. Nie musimy czekać do wyznaczonej przez stacje TV godziny ulubionego programu czy z niecierpliwością wyglądać nowego odcinka serialu w kolejnym tygodniu. Telewizja przez internet to także możliwość skorzystania z usług VOD – wideo na życzenie. To również jedna z przyczyn tego, że telewizja konwencjonalna sukcesywnie traci na znaczeniu w świecie medialnym.

Sondaż SW Research wskazuje, że ponad 1,5 mln konsumentów w Polsce rozważa zrezygnowanie z usług sygnału telewizyjnego od operatora kablowego lub satelitarnego na korzyść telewizji przez internet. Nie muszą płacić za sygnał, skoro mogą zdecydować się na nowoczesną telewizję internetową.

Jak oglądać telewizję w sieci?

Oglądanie telewizji w internecie jest wygodne dla użytkownika. Usługa ta musi być jednak na tyle stabilna, żeby obraz się nie zacinał i nie zawieszał, tylko był płynny. Dla zapewnienia tego trzeba mieć w domu dostęp do szybkiego łącza internetowego. Dobrym rozwiązaniem może być skorzystanie z oferty superszybkiego internetu światłowodowego z UPC. Klient może bez przeszkód i opóźnień może mieć dostęp do telewizji internetowej i telewizji na życzenie, która cały czas się rozwija.

Przyszłość telewizji w serwisach SVOD

Oferta tradycyjnej telewizji zmienia się w sposób dynamiczny, ale detronizuje ją SVOD – Subscribed Video on Demand. To telewizja powstała niedawno, ale obserwujemy jej nagły rozwój i wzrost popularności. Rośnie także wśród polskich odbiorców znaczenie serwisów wideo online. Powoduje to straty oglądalności telewizji tradycyjnej.

Atutem SVOD jest również to, że widz nie musi już oglądać reklam przerywających fabułę filmów i seriali czy programów telewizyjnych. Wykorzystywana może być jedynie forma reklamowa w postaci lokowania produktów.

Największymi entuzjastami telewizji przez internet są osoby młode. Szybko przekonały się do tej formy rozrywki i rzadko kiedy włączają telewizję konwencjonalną. Łączny spadek oglądalności takiej telewizji w ciągu dwóch ostatnich lat to 11 proc. wśród osób w wieku od 13 do 29 lat, jak wskazuje Nielsen Audience Measurement. Od telewizji odwracają się osoby młode, częściej mężczyźni niż kobiety, oraz osoby zarabiające powyżej średniej krajowej. To atrakcyjne grupy docelowe dla reklamodawców, przez co dodatkowo tracą stacje telewizyjne.


*- Artykuł sponsorowany.

Podziel się