Obwodnica Myśliny oficjalnie otwarta. Nie wszyscy mieszkańcy zadowoleni

Obwodnica Myśliny oficjalnie otwarta. Nie wszyscy mieszkańcy zadowoleni

We wtorek 5 listopada dokonano oficjalnego otwarcia obwodnicy Myśliny. Choć to wielomilionowa, długo oczekiwana inwestycja, część mieszkańców miejscowości przyszła na otwarcie, aby wyrazić niezadowolenie ze sposobu jej wykonania.

Obwodnica Myśliny w ciągu drogi krajowej nr 46 stanowi kontynuację wybudowanej wcześniej obwodnicy Dobrodzienia, więc całościowo pełni rolę obwodnicy Dobrodzienia i Myśliny. To droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu. W ramach prac powstały trzy obiekty inżynierskie: wiadukt nad linią kolejową oraz dwa przejazdy gospodarcze nad drogami lokalnymi.

Obwodnicę Myśliny wybudowano stosunkowo szybko. 22 czerwca 2018 r. podpisano umowę z wykonawcą inwestycji, a oddana została w terminie. Budowa ponad 3-kilometrowego odcinka obwodnicy Myśliny wynosiła łącznie ok. 51,3 mln zł. Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, na które w 2019 roku podpisano umowę o dofinansowanie w kwocie około 35,5 miliona złotych.

dsc07759– Nowo otwarta droga ma charakter ponadregionalny. Odcinek, który dzisiaj otwieramy bardzo przysłuży się regionowi, choć są to tylko nowe trzy kilometry, są one niezmiernie ważne. Cała droga będzie łączyła aż trzy województwa, bo przebiega  przez województwa dolnośląskie, opolskie i śląskie. Trzy kluczowe miejscowości na tej drodze to Kłodzko, Opole i Szczekociny. – mówi Grzegorz Puda, wiceminister inwestycji i rozwoju.

Dla gminy Dobrodzień to strategiczna inwestycja.

dsc07834– To niezwykle ważna inwestycja, bo zwiększa bezpieczeństwo na tej ruchliwej trasie – mówi Andrzej Jasiński, burmistrz Dobrodzienia. – Mieszkańcy długo walczyli o tę inwestycję i w końcu się udało. Rodzi ona jednak również pewne niepokoje. Miejscowość została podzielona obwodnicą na dwie części i z jednej strony na drugą będzie przejść trudno i trzeba będzie w tym kierunku podjąć jakieś działania.

To właśnie jest powodem zaniepokojenia części mieszkańców Myśliny. Aby przejść z jednej części wioski na drugą, mieszkańcy muszą pokonać przejście dla pieszych, które znajduje się na ruchliwej obwodnicy. W miejscu, gdzie znajduje się przejście dla pieszych, obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, ale mieszkańcy obawiają się, że nie będzie ono przestrzegane. Alarmują o konieczności zainstalowania sygnalizacji świetlnej przed przejściem dla pieszych oraz na samym skrzyżowaniu, które trudno szybko przejechać na przykład ciągnikiem rolniczym z przyczepą, bo ruch na tej drodze krajowej jest spory.

dsc07842– Czy ktoś wyobraża sobie, że samochód ciężarowy mający od 40 do 80 ton rozpędzając się pod górkę wyhamuje przed przejściem dla pieszych na długości 80 metrów? Wiemy jak jest na drogach, kierowcy kpią sobie ze znaków drogowych ograniczających prędkość – mówili na otwarciu niezadowoleni mieszkańcy. – Kiedyś był w tym miejscu zakręt, więc się zwalniało. Gdyby było rondo też zwalniałoby kierowców, a tu nie ma nawet świateł. Mamy kilkanaście dzieci, które tędy będą przechodzić lub przejeżdżać na rowerach do szkoły. Tędy jeździmy do szkoły, kościoła czy sklepu. Domagamy się sygnalizacji świetlnej, bo już wiemy, że ronda nam tu nie zrobią. Boimy się o własne bezpieczeństwo. Nie wiemy, jak pokonać to skrzyżowanie mają osoby niepełnosprawne, poruszające się na wózkach albo jak przejechać przez nie sprzętem rolniczym.

Działania w tej sprawie w trybie pilnym obiecała Lidia Markowska, dyrektor opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

dsc07775– Każda nasza droga i projekt jest analizowany pod względem zapewnienia bezpieczeństwa dla użytkowników drogi, to są tak zwane audyty BRD (bezpieczeństwa ruchu drogowego – przyp. red.). Audyt BRD wykonuje się na etapie przygotowawczym, później na etapie przedrealizacyjnym i tuż przed puszczeniem ruchu – mówi Lidia Markowska. – Audyt wskazuje, czy są spełnione niezbędne wymogi bezpieczeństwa oraz pokazuje, co jeszcze można poprawić lub usprawnić. Po tych wszystkich działaniach stwierdzono, że ta droga spełnia standardy bezpieczeństwa. Natomiast, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, biorąc pod uwagę nasze możliwości, poddamy bardzo pilnej analizie, co możemy zrobić z sygnalizacją świetlną w tym miejscu i w jakim stopniu. Na dniach będziemy wiedzieć, jak wygląda sytuacja. Zawsze jest tak, że oddanie tego typu drogi budzi wiele emocji. Jednak pamiętajmy, że żadne rozwiązania nie zapewnią pełnego bezpieczeństwa, jeśli kierowcy nie będą przestrzegać przepisów drogowych. Apelujemy więc do kierowców: nowa droga nie oznacza, że nie trzeba przestrzegać przepisów ruchu drogowego.

Tuż po uroczystym otwarciu i symbolicznym przecięciu wstęgi, po wielu miesiącach budowy, puszczono ruch na nowej obwodnicy Myśliny. Obecni na otwarciu mogli oglądać, jak pierwsze samochody pokonują ten odcinek drogi. Trasa z Dobrodzienia do Opola będzie zdecydowanie wygodniejsza.

Damian Pietruska

Podziel się