Centrum przesiadkowe w Oleśnie oficjalnie otwarte
W czwartek 25 czerwca dokonano oficjalnego otwarcia oleskiego centrum przesiadkowego.
To bardzo ważna inwestycja dla miasta, bo będzie pełnić kilka funkcji. W ramach inwestycji wykonano między innymi parkingi w systemie „park&ride” w rejonie budynku dworca PKP dla ok. 44 pojazdów (dla tych podróżujących, którzy chcą zostawić samochód, aby udać się w dalszą podróż pociągiem lub autobusem), plac do zatrzymania się w systemie „kiss&ride” w rejonie dworca PKP, umożliwiający bezpieczne zatrzymanie się i wysadzenie pasażera. Przeznaczony jest dla kierowców odwożących pasażerów, którzy będą chcieli skorzystać z publicznej komunikacji zbiorowej. Oprócz tego, stację wypożyczalni rowerów oraz parkingi dla rowerów, infokiosk oraz nowe zatoki autobusowe.
Po budowie centrum przesiadkowego, na gruntowny remont czeka również oleski dworzec, dzięki czemu ta część miasta ma zyskać nowy wizerunek.
– To miejsce było wcześniej mało reprezentacyjne, a biorąc pod uwagę już aktywne prace PKP we Wrocławiu w temacie przebudowy i zmiany funkcji dworca, te dwie inwestycje, czyli budowa centrum i remont dworca, sprawią, że ta część miasta będzie nie tylko ładna, ale również funkcjonalna i spełniająca wszelkie wytyczne – ocenia Sylwester Lewicki, burmistrz Olesna.
Budowa centrum przez komplikacje została oddana ze sporym opóźnieniem.
– Zdawaliśmy sobie sprawę, że uzgodnienia z kilkoma właścicielami terenu nie będą łatwe, przeceniliśmy pewne kwestie terminowe, ale również firma, która solidnie wykonywała tę inwestycję nie była w stanie pod względem formalno-prawnym dopełnić wszystkich wymogów, które stawiane były z pozycji jednego z właścicieli tego terenu, stąd to opóźnienie. Trzeba podkreślić, że choć budowa centrum kosztowała dwa miliony złotych, to wkład własny gminy wynosił około 300 tysięcy złotych – mówi burmistrz Olesna.
Oficjalnego otwarcia dokonali: Marcin Ociepa, wiceminister obrony narodowej, Andrzej Buła, marszałek województwa, Tadeusz Szulc, dyrektor oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP S.A. we Wrocławiu oraz Sylwester Lewicki, burmistrz Olesna.
– Jako rząd w Polsce bardzo mocno stawiamy na zrównoważony rozwój. On zakłada, że muszą pojawiać się inwestycje, także te komunikacyjne, do których zalicza się centrum przesiadkowe, w takich miejscowościach jak Olesno, żeby ludzie nie opuszczali tych miejscowości. Zgodnie z tą strategią, chodzi o to, aby ludzie mogli znaleźć pracę albo w swojej miejscowości, albo w promieniu trzydziestu kilometrów, dlatego jest niezwykle istotne, aby te tereny były dobrze skomunikowane. Nie każdy bowiem porusza się samochodem, są potrzebne połączenia kolejowe czy autobusowe, a centrum przesiadkowe ma pomóc to umożliwić – tłumaczy Marcin Ociepa.
Budowa centrum przesiadkowego w Oleśnie kosztowała ponad 2 miliony złotych, dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosło ponad 1,75 miliona złotych. Wkład własny gminy Olesno to więc nieco ponad 300 tysięcy złotych.
Wykonawcą inwestycji była oleska firma Remost.
Inwestycja realizowana była w ramach projektu pn. “Realizacja strategii niskoemisyjnych na obszarze Subregionu Północnego Województwa Opolskiego”, jako jedna z trzech. Dwie wcześniejsze – rozbudowa skrzyżowania ulicy Wygodzkiej z drogą krajową nr 11 – ulicą Lubliniecką w Grodzisku wraz z budową ścieżki rowerowej oraz budowa ścieżki rowerowej relacji Grodzisko – Łomnica wzdłuż drogi krajowej nr 11 (I etap do ul. Łukowej w Grodzisku) zakończone były w 2018 roku.
Przy centrum przesiadkowym powstała wypożyczalnia rowerów. Wszelkie szczegóły na temat ich wypożyczania można znaleźć na stronie: https://oleskirower.pl/.
Damian Pietruska
To następna inwestycia to basen w Kucobach?
Coś bardziej bezsensownego myślę że dadzą rade wymyślić… może 4 fontanna tym razem ma walcach… najlepiej na każdym rondzie…
Takie Pytanie. Na co to komu? Żeby było dużo połączeń daleko w Polskę to rozumiem ale na ki czorta takie centrum przesiadkowe max do Częstochowy, Praszki i Opola? Rowery miejskie? Nie zdziwię się jak szybko zardzewieją nieużywane tak jak ta daremna ławka niepodległości która już jest szrotem. A panel multimedialny? Nie wróże mu długiego istnienia. Naprawdę nie wiem na co to wszystko jak z trudem z Olesna można wyjechać do Warszawy czy Wrocławia. Ostatnio rodzinie musiałem odmówić wyjazdu do Warszawy na Komunię bo jedyne połączenie z Olesna do Warszawy to trwające jakieś 6-7 godzin przez Ostrów Wielkopolski/Katowice (tam jest przesiadka). Kiedyś było wygodne połączenie przynajmniej z Dobrodzienia Autobusem “Riviera” który jechał 2,5h do Warszawy. Ale 6-7 godzin to ja w maseczce męczyć się nie będę!
Amen!
Wiceminister obrony narodowej – grubo. Te centrum musi być strategicznym miejscem na mapie Polski.
Swoją drogą to przynajmniej o 10 lat za późno taka inwestycja.
Wszystkie te remonty/przebudowy/budowy w oleśnie to sztuczne generowanie inwestycji dla…
Może Pan Lewicki zajmie się basenem który został zrujnowany 2 lata temu,
Proszę z centrum przesiadkowego zrobić parę kroków pod mostem w lewo…chodnik w stronę ul.Gorzowskiej zarośniety.
Inwestycje w Oleśnie są realizowane tam jak to się mówi KSIĄDZ CHODZI PO KOLĘDZIE…to samo jest z drogami…Masz pozycję i stanowisko masz drogę.Radni jeżdżą ulicą A bezradni chodzą latami po błocie….wszystkie inwestycje na pokaz
I jeszcze dzieci do tej propagandy wykorzystują! Ile tam dzieci na tych zdjęciach!