Zaawansowanie prac przy budowie obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego na poziomie 40 procent
Prace przy budowie obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego przebiegają zgodnie z planem. Obecnie ich zaawansowanie oceniane jest na poziomie 40 procent. Już pod koniec 2022 roku, dwa nasze miasta mają być znacząco odciążone, dzięki nowej prawie 13-kilometrowej drodze.
– Zaawansowanie prac jest na poziomie czterdziestu procent – mówi Krzysztof Michalak, dyrektor kontraktu z firmy Mostostal Warszawa. – Zaczęliśmy już prace związane z wykonaniem konstrukcji nawierzchni, ale jeszcze w tym roku planujemy ułożyć masy bitumiczne w ilości około sześciu kilometrów.
Zakończenie prac jest przewidziane na ostatni kwartał 2022 roku.
– Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Zakładał on osiągnięcie 20 sierpnia kamienia milowego numer dwa, czyli przerób na poziomie dwudziestu procent zaakceptowanej kwoty kontraktowej i tak się stało – mówi Rafał Pydych, dyrektor opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Początek przebiegu obwodnicy, która będzie miała niecałe 13 kilometrów, będzie zlokalizowany w ciągu istniejącej drogi krajowej DK42/45, a następnie ominie Gorzów Śląski od strony zachodniej oraz Praszkę od strony wschodniej i zakończy się połączeniem z drogą krajową nr 45 po północnej stronie miejscowości Kowale. Droga będzie jednojezdniowa z dopuszczalną prędkością 90 km/h.
W ramach inwestycji wybudowane mają zostać cztery ronda, dziesięć obiektów mostowych, przebudowane będą odcinki istniejących dróg w miejscach połączenia z obwodnicą. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, nasadzenia zieleni) i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wartość kontraktu wynosi 171,5 mln złotych, a obecnie zaawansowanie finansowe jest na poziomie ponad 35% (60,4 mln złotych). Wykonawcą robót jest Mostostal Warszawa S.A.
Budowa obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego ma odciążyć ruch w miastach, gdzie codziennie przez centra miast przejeżdża mnóstwo samochodów, w tym ruch ciężki.
– Obwodnica powinna odciążyć ruch w tych miastach. To istotne, ponieważ znajduje się w ciągu komunikacyjnym, po którym odbywa się większość przejazdów ponadnormatywnych na terenie województwa opolskiego. Głównym szlakiem jest kierunek z Opola, przez Kluczbork, Gorzów Śląski i Praszkę do Wielunia, a następnie do drogi ekspresowej S8 – mówi Rafał Pydych.
W piątek 10 września na budowie odbyła się wizyta dziennikarzy oraz przedstawicieli wykonawcy i GDDKiA Opole.
Damian Pietruska
*- Zdjęcia: ool24.pl i GDDKiA Opole.