Walencja, Granada, Mallow – uczniowie z Dobrodzienia na Erasmusie

Walencja, Granada, Mallow – uczniowie z Dobrodzienia na Erasmusie

Uczniowie Zespołu Szkół w Dobrodzieniu coraz częściej wyjeżdżają na staże w ramach realizowanych projektów ERASMUS+. To okazja, aby poszerzyć kompetencje i umiejętności zawodowe, nauczyć się podstaw nowego języka obcego, szlifować już język znany oraz zwiedzić ciekawe miejsca w egzotycznych dla nas krajach.

Rozpoczął się cykl wydarzeń „Projektem Pisanych” w ramach realizacji projektu ERASMUS+. Tak bowiem dokumentowane są staże realizowane przez uczniów z Dobrodzienia u zagranicznych pracodawców. Pierwsza mobilność, jeszcze w okresie wiosennej pandemii, odbyła się na przełomie kwietnia i maja. Wtedy projektowym partnerem był Universal Mobility z siedzibą w hiszpańskiej Walencji. Z tą samą organizacją z końcem listopada ZS Dobrodzień rozpoczął projektowe zmagania tym razem w malowniczej Granadzie – określanej mianem perły Andaluzji.

Koniec jednej mobilności stał się początkiem kolejnej. Ledwie grupa uczniów wróciła z Irlandii, a kolejna wyleciała do Hiszpanii.

– W sumie nie ma się czemu dziwić – nasza młodzież jest otwarta na nowe wyzwania i chętnie rekrutuje się do tego typu wyjazdów – podkreśla Anna Głąb-Sołtysiak, wicedyrektor ZS w Dobrodzieniu.

img-20211121-wa0001Miasteczko Mallow w Irlandii stało się na krótką chwilę domem dla uczniów z Dobrodzienia. Dosłownie i w przenośni, gdyż byli zakwaterowani w rodzinach goszczących. Realizowali swoje zagraniczne staże w sklepach i hurtowni. Handlowcy, bo o nich mowa, zdobywali nowe doświadczenie i rozwijali kompetencje konfrontując zdobytą w szkole wiedzę z praktycznym działaniem.

– Chętnie realizowaliśmy postawione przed nami zadania, starając się wykonać je jak najlepiej – relacjonuje uczennica Karina Rust.

To również świetna okazja na podszkolenie języka.

– Umiejętność posługiwania się na co dzień językiem angielskim, który był głównym narzędziem komunikacji, zdecydowanie wzrosła – dodaje Marta Kozłowska, jedna z uczestniczek mobilności.

Niewielka, ale prężna grupa uczniów ZS w Dobrodzieniu miło wspomina pobyt na „zielonej wyspie” kojarzonej z celtycką muzyką, chłodnym, ale i zarazem urokliwym krajobrazem, klifami i zamkami.

alhambra_grupa4Inne wspomnienia i wrażenia przywieźli ze sobą uczestnicy mobilności do Hiszpanii. Gorące rytmy flamenco, piękne plaże i słońce przez blisko cały rok. W tak odmiennym klimacie kolejna grupa realizowała swoje zadania projektowe. Wachlarz zawodów znacznie większy, gdyż wzbogacony o stolarza i cukiernika.

Co łączy ich wszystkich? Od Mallow do Granady przez wiosenną Walencję?

– Po pierwsze chęć zdobycia nowego doświadczenia, nie tylko zawodowego. Umiejętność aklimatyzacji i radzenia sobie w nowej zupełnie rzeczywistości wydaje się być bezcenną wartością. Dodatkowym atutem udziału w mobilności jest możliwość sprawdzenia swoich umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach na zagranicznym rynku pracy. Gotowość do działania, otwartość, tolerancja, bogaty program kulturowy przygotowany przez partnerów projektowych, potrzeba i pragnienie kształcenia się poza murami szkoły to kolejne wartości dodane tych wyjazdów. Ich wspólnym mianownikiem zaś są języki obce – nie tylko angielski, który jest wiodącym narzędziem komunikacji w projekcie, ale i hiszpański czy nawet niemiecki – mówi Joanna Nos-Siemiątkowska, koordynator projektu.

To nie koniec zagranicznych wyjazdów dobrodzieńskich uczniów.

– ZS w Dobrodzieniu stwarza szansę młodym ludziom na rozwój i samodoskonalenie, kładzie nacisk na europejski wymiar edukacji w placówce, promując tym samym ideę uczenia się przez całe życie. Wkrótce nowe mobilności, w tym kadry nauczycielskiej. Szkoła uzyskała akredytację na wyjazdy w ramach projektu do 2027 roku – podsumowuje dyrektor Joachim Wloczyk.


*- Informacja i zdjęcia: ZS Dobrodzień.

Podziel się