Budowa obwodnicy Olesna na półmetku. Znana jest dokładna data oddania do użytku
Przy budowie obwodnicy Olesna pracuje prawie pół tysiąca osób i sto pięćdziesiąt maszyn budowlanych. Prace idą pełną parą, a ich uśrednione zaawansowanie wynosi pięćdziesiąt procent. To potężna inwestycja, której koszt ma przekroczyć siedemset milionów złotych, a sama klasa drogi (ekspresowa) będzie drugą najważniejszą w całym województwie. Droga ekspresowa S11, której częścią będzie obwodnica Olesna, to strategiczny trakt, łączący północ z południem Polski.
– Zaawansowanie robót jest na poziomie około 50 procent. To wartość uśredniona. Mamy zakresy robót, gdzie mamy ukończone dwadzieścia procent, a w innych jesteśmy przy końcówce. Aktualny umowny termin zakończenia inwestycji, czyli oddania drogi do użytkowania, to 8 maja 2023 roku. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem – ocenia Grzegorz Górski, dyrektor kontraktu w Mirbud S.A. – Największym wyzwaniem w dzisiejszych czasach dla każdej budowy nie jest sama budowa, tylko sytuacja wokół tej budowy, czyli ostatnie dwa lata pandemii i aktualny konflikt na Ukrainie. Jak na każdej budowie mamy ograniczony dostęp, jeżeli chodzi o materiały i siły robocze, ale jakoś sobie dajemy radę.
Co czeka jeszcze wykonawców inwestycji?
– Mamy odcinki, gdzie prace są mocno zaawansowane, ale są też takie, gdzie prowadzone są jeszcze roboty ziemne, czyli wykopy i nasypy. Mamy do zrealizowania jeszcze połowę zbiorników. Do dokończenia mamy między innymi dwa największe kolejowe obiekty inżynierskie. Jeśli chodzi o liczbę pracowników i sprzętu, to się zmienia od pory roku i pogody, ale średnio można powiedzieć, że na budowie mamy aktualnie około 150 maszyn budowlanych i około 200-300 pojazdów transportowych od firm zewnętrznych, a na samej budowie pracuje około 450 pracowników i mówimy o wszystkich pracownikach – umysłowi, inżynierowie, fizyczni, kierowcy czy operatorzy – kończy dyrektor kontraktu.
Budowa obwodnicy Olesna jest złożonym i jednocześnie strategicznym (nie tylko dla regionu) przedsięwzięciem.
– Obwodnica Olesna to drugi najważniejszy korytarz na Opolszczyźnie – mówi Rafał Pydych, dyrektor opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – To będzie dwujezdniowa droga o długości około 25 kilometrów, na której występują 24 obiekty inżynierskie. Ten odcinek drogi ekspresowej S11 musi być wkomponowany w pozostałe odcinki S11 o łącznej długości ponad 550 kilometrów. Te rozwiązania nie mogą się kończyć i zaczynać bez uwzględnienia tego, co się będzie działo przed i za obwodnicą. Mamy tutaj do przekroczenia linię kolejową dwutorową zelektryfikowaną, powiązania z istniejącą siecią drogową, czyli węzeł z drogą wojewódzką, a szereg tych elementów powoduje dużą złożoność tego zadania.
Już wiadomo, że koszt budowy obwodnicy będzie wyższy od zakładanego.
– Na dzień dzisiejszy wartość umowy wynosi 667 milionów złotych, natomiast w umowach zawartych z wykonawcą uwzględnia się waloryzację cen i ta waloryzacja będzie uwzględniała wzrosty cen materiałów. Szacujemy, że koszt wyniesie około 712 milionów złotych – mówi dyrektor opolskiego oddziału GDDKiA.
Przy budowie potrzebne są ogromne ilości materiałów, które są dostarczane między innymi koleją.
– Branża drogowa skoncentrowana jest przede wszystkim na podbudowach, a ich dolne warstwy są wykonywane z kruszywa, a większość kruszywa przyjeżdża na plac budowy pociągami, bo ilości tych materiałów są bardzo duże. Aby pokazać skalę, posłużę się przykładem – w zeszłym tygodniu prowadziliśmy pracę przy dwóch dużych obiektach, które przebiegają nad linią kolejową, między innymi prowadziliśmy betonowanie jednego z ustrojów nośnych, czyli przęsła środkowego. To było spore przedsięwzięcie, bo potrzebne było aż 1500 kubików, wbudowanych zostało 170 betonowozów i zajęło to prawie czterdzieści godzin z robotami wykończeniowymi. To są bardzo duże ilości – wylicza Bernard Michalski, inspektor nadzoru.
Czy na budowie pojawiły się jakieś niespodziewane okoliczności?
– Wykonawca jest na tyle doświadczony, że mnóstwo rzeczy zostało przewidzianych już na etapie projektowania. Czasem zdarzają się różne sytuacje, jak na przykład niewybuchy, ale w tym przypadku nic takiego się nie wydarzyło. – mówi inspektor nadzoru.
Wykonawcą budowy obwodnicy Olesna jest konsorcjum firm: Mirbud S.A. oraz Kobylarnia S.A.
Damian Pietruska
*- Zdjęcia: GDDKiA i ool24.pl
Chętnie poznamy termin oddania odcinka Boroszów-Olesno. Jeżdżąc objazdem można solidnie uszkodzić samochód. Polecam tez przejechać się trasą jamy-bąków. Tam to tylko czołgiem bezpiecznie można się przeprawić.
Jak terminowo skoro koniec tego roku miało być?
Ponieważ termin został wydłużony o opieszałość dokumentacji GDDiK