• Home »
  • Informacje »
  • Budowa obwodnicy Olesna na półmetku. Znana jest dokładna data oddania do użytku

Budowa obwodnicy Olesna na półmetku. Znana jest dokładna data oddania do użytku

Budowa obwodnicy Olesna na półmetku. Znana jest dokładna data oddania do użytku

Przy budowie obwodnicy Olesna pracuje prawie pół tysiąca osób i sto pięćdziesiąt maszyn budowlanych. Prace idą pełną parą, a ich uśrednione zaawansowanie wynosi pięćdziesiąt procent. To potężna inwestycja, której koszt ma przekroczyć siedemset milionów złotych, a sama klasa drogi (ekspresowa) będzie drugą najważniejszą w całym województwie. Droga ekspresowa S11, której częścią będzie obwodnica Olesna, to strategiczny trakt, łączący północ z południem Polski.

– Zaawansowanie robót jest na poziomie około 50 procent. To wartość uśredniona. Mamy zakresy robót, gdzie mamy ukończone dwadzieścia procent, a w innych jesteśmy przy końcówce. Aktualny umowny termin zakończenia inwestycji, czyli oddania drogi do użytkowania, to 8 maja 2023 roku. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem – ocenia Grzegorz Górski, dyrektor kontraktu w Mirbud S.A.  – Największym wyzwaniem w dzisiejszych czasach dla każdej budowy nie jest sama budowa, tylko sytuacja wokół tej budowy, czyli ostatnie dwa lata pandemii i aktualny konflikt na Ukrainie. Jak na każdej budowie mamy ograniczony dostęp, jeżeli chodzi o materiały i siły robocze, ale jakoś sobie dajemy radę.

dsc08696Co czeka jeszcze wykonawców inwestycji?

– Mamy odcinki, gdzie prace są mocno zaawansowane, ale są też takie, gdzie prowadzone są jeszcze roboty ziemne, czyli wykopy i nasypy. Mamy do zrealizowania jeszcze połowę zbiorników. Do dokończenia mamy między innymi dwa największe kolejowe obiekty inżynierskie. Jeśli chodzi o liczbę pracowników i sprzętu, to się zmienia od pory roku i pogody, ale średnio można powiedzieć, że na budowie mamy aktualnie około 150 maszyn budowlanych i około 200-300 pojazdów transportowych od firm zewnętrznych, a na samej budowie pracuje około 450 pracowników i mówimy o wszystkich pracownikach – umysłowi, inżynierowie, fizyczni, kierowcy czy operatorzy – kończy dyrektor kontraktu.

26e3506c-01c2-4650-bc77-5f82ebbb4306Budowa obwodnicy Olesna jest złożonym i jednocześnie strategicznym (nie tylko dla regionu) przedsięwzięciem.

– Obwodnica Olesna to drugi najważniejszy korytarz na Opolszczyźnie – mówi Rafał Pydych, dyrektor opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – To będzie dwujezdniowa droga o długości około 25 kilometrów, na której występują 24 obiekty inżynierskie. Ten odcinek drogi ekspresowej S11 musi być wkomponowany w pozostałe odcinki S11 o łącznej długości ponad 550 kilometrów. Te rozwiązania nie mogą się kończyć i zaczynać bez uwzględnienia tego, co się będzie działo przed i za obwodnicą. Mamy tutaj do przekroczenia linię kolejową dwutorową zelektryfikowaną, powiązania z istniejącą siecią drogową, czyli węzeł z drogą wojewódzką, a szereg tych elementów powoduje dużą złożoność tego zadania.

Już wiadomo, że koszt budowy obwodnicy będzie wyższy od zakładanego.

– Na dzień dzisiejszy wartość umowy wynosi 667 milionów złotych, natomiast w umowach zawartych z wykonawcą uwzględnia się waloryzację cen i ta waloryzacja będzie uwzględniała wzrosty cen materiałów. Szacujemy, że koszt wyniesie około 712 milionów złotych – mówi dyrektor opolskiego oddziału GDDKiA.

3110eeab-8e01-4d48-bd9f-14c7da01815bPrzy budowie potrzebne są ogromne ilości materiałów, które są dostarczane między innymi koleją.

– Branża drogowa skoncentrowana jest przede wszystkim na podbudowach, a ich dolne warstwy są wykonywane z kruszywa, a większość kruszywa przyjeżdża na plac budowy pociągami, bo ilości tych materiałów są bardzo duże. Aby pokazać skalę, posłużę się przykładem – w zeszłym tygodniu prowadziliśmy pracę przy dwóch dużych obiektach, które przebiegają nad linią kolejową, między innymi prowadziliśmy betonowanie jednego z ustrojów nośnych, czyli przęsła środkowego. To było spore przedsięwzięcie, bo potrzebne było aż 1500 kubików, wbudowanych zostało 170 betonowozów i zajęło to prawie czterdzieści godzin z robotami wykończeniowymi. To są bardzo duże ilości – wylicza Bernard Michalski, inspektor nadzoru.

Czy na budowie pojawiły się jakieś niespodziewane okoliczności?

– Wykonawca jest na tyle doświadczony, że mnóstwo rzeczy zostało przewidzianych już na etapie projektowania. Czasem zdarzają się różne sytuacje, jak na przykład niewybuchy, ale w tym przypadku nic takiego się nie wydarzyło. – mówi inspektor nadzoru.

Wykonawcą budowy obwodnicy Olesna jest konsorcjum firm: Mirbud S.A. oraz Kobylarnia S.A.

Damian Pietruska

*- Zdjęcia: GDDKiA i ool24.pl

Podziel się