• Home »
  • Informacje »
  • Rozmowa z burmistrzem Olesna. Budżet, inwestycje, zmiany w urzędzie i pokontrolne wnioski

Rozmowa z burmistrzem Olesna. Budżet, inwestycje, zmiany w urzędzie i pokontrolne wnioski

Rozmowa z burmistrzem Olesna. Budżet, inwestycje, zmiany w urzędzie i pokontrolne wnioski

Z Piotrem Grędą, burmistrzem Olesna o tegorocznym planie budżetowym, największych inwestycjach, zmianach na kierowniczych stanowiskach w urzędzie i pokontrolnych wnioskach, rozmawia Damian Pietruska.


– To będzie pański pierwszy skonstruowany projekt budżet, bowiem poprzedni był jeszcze tworzony w czasie kadencji poprzedniego burmistrza. Jaki to będzie budżet?

– To będzie budżet na miarę naszych możliwości. Musi być bezpieczny, bowiem jest to efekt nie tylko naszych zobowiązań, wynikających z poprzedniego roku budżetowego, ale także zaleceń pokontrolnych Regionalnej Izby Obrachunkowej, która nam nakazuje wręcz ograniczenie do minimum wszelkich inwestycji, oprócz oczywiście tych, które są już “na biegu”, w rozliczeniu dwuletnim lub dłuższym. Podejmowanie dodatkowych większych inwestycji nie jest zalecane, chyba że pojawią się dodatkowe wolne środki. Tak więc w projekcie budżetu przyjęliśmy zasadę kontynuacji realizowanych inwestycji i wydatków bieżących, tak żeby ten budżet był zbilansowany.

– Czyli w tym roku gmina ma dokończyć już realizowane inwestycje, a pod względem finansowym złapać chociaż płytki oddech.

– Dokładnie tak, chodzi o ustabilizowanie budżetu, aby można było bezpiecznie inwestować w kolejnych latach. Szukamy także jak największych oszczędności na bieżącej działalności, dlatego też podejmę szereg różnych działań, przede wszystkim dotyczących oświetlenia, żeby rachunki były mniejsze. Udało się także wynegocjować niższą taryfę za prąd. Przenosimy również Ośrodek Pomocy Społecznej do naszych lokali, więc nie będziemy musieli podejmować wysokich kosztów wynajmu.

– Jakie największe inwestycje będą w tym roku zatem realizowane?

– To będą inwestycje przede wszystkim finansowane z Polskiego Ładu. Jeśli chodzi o sprawy drogowe – za ponad trzy miliony złotych przebudowana ma zostać ul. Młyńska w Oleśnie, za niecały milion droga wewnętrzna, boczna od ul. Częstochowskiej, która jest dojazdem do firm. Także ul. Długa w Wachowie i ul. Polna w Bodzanowicach.

Na przełomie marca i kwietnia planujemy rozpocząć rewitalizację parkingu przy ul. Wielkie Przedmieście, a po zakończeniu tej inwestycji wykonawca “przejdzie” na Solny Rynek, gdzie duże zmiany czekają na obecną tam skarpę. Powstaną nowe schody, usunięta zostanie mównica, zbudowany zostanie tam nowy budynek, w którym umieszczone będą toalety, miejsce dla matek do przewijania dzieci oraz miejsce dla osób, które będą mogły się tam wykąpać czy wyprać swoje rzeczy. Taką potrzebę zgłaszał nam Caritas. Ten budynek powstanie w miejscu skarpy, a tam gdzie obecnie są toalety, znajdować się będzie część zielona. Solny Rynek czeka więc spora przemiana.

Wizualizacja: Urząd Miejski w Oleśnie

Podejmiemy próby budowy Centrum Opiekuńczo-Mieszkalnego w Wysokiej. Po dwóch ostatnich przetargach, koszty potencjalnej budowy sięgnęły ponad pięciu milionów złotych, czyli były wyższe o dwa miliony od zakładanego planu. Podjęliśmy więc działania, żeby zmniejszyć zakres rzeczowy tego zadania. Obecnie jesteśmy na etapie oczekiwania na akceptację tego nowego projektu przez Urząd Marszałkowski, a po niej podejdziemy do kolejnego przetargu  i mamy nadzieję, że jego rozstrzygnięcie będzie już bardziej korzystne, a Rada Miejska zdecyduje, czy dofinansujemy to zadanie ze środków budżetowych. Szukamy jeszcze innych możliwości finansowania zewnętrznego tego projektu. Jestem w tej sprawie optymistą i chcielibyśmy, żeby COM w Wysokiej powstał.

– Jakie jeszcze inwestycje są realizowane?

– Jesteśmy na etapie odbiorów budowy kanalizacji sanitarnej w Łowoszowie. W tym roku dokańczaliśmy tę inwestycję, a budżet tegoroczny na to zadanie wynosił ponad trzy miliony złotych z dofinansowaniem z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Pół miliona złotych przeznaczamy na remont Przedszkola w Wysokiej, gdzie klatka schodowa w budynku nie spełniała wymogów przeciwpożarowych. Wobec tego dokonujemy przeniesienia tego przedszkola z pierwszego piętra na parter. Wkrótce ogłosimy przetarg, do czerwca mamy czas na wykonanie tej inwestycji.

Niemal dwa miliony złotych zostanie wydane na poprawę efektywności energetycznej zabytkowego budynku w Wachowie. To dawny dworek, który znajduje się przy tamtejszej szkole. Ten budynek popada w ruinę, więc planujemy jego rewitalizację. Są przyznane środki, ale jeszcze nie mamy zielonego światła na podpisanie umowy.

Jedną z większych inwestycji będzie zadanie pod nazwą “Rozświetlamy Polskę”, warte ponad trzy miliony złotych z dofinansowaniem niemal trzymilionowym. To zadanie, z którym wiążemy duże nadzieje na oszczędności, jeśli chodzi o rachunki za energię. Mówimy o wymianie tysiąca sześciuset opraw na terenie naszej gminy na energooszczędne – ledowe. Czekamy na podpisanie umowy z wyłonionym wykonawcą. To zadanie, które musi zostać zakończone do listopada bieżącego roku, ale mam nadzieję, że zostanie wykonane w ciągu czterech miesięcy.

– Jednym z najważniejszych tegorocznych wyzwań będzie zapewne zakończenie budowy Krajowego Centrum Szkolenia Służb Ratowniczych oraz późniejsze optymalne wykorzystanie tej inwestycji. Już w lipcu budowa ma zostać zakończona. Jakie są plany w stosunku do tej instytucji?

– Zleciłem analizę prawną możliwości przejęcia przez gminę tego budynku, bowiem to inwestycja Powiatowo-Gminnego Związku „Samorządy Ziemi Oleskiej”. Jesteśmy liderem tego zadania, ale zależy nam na tym, aby znaleźć taką formułę, żeby to gmina Olesno mogła zarządzać tym obiektem albo podmiot, który będzie przez gminę wskazany. Sam Związek nie możliwości technicznych do prowadzenia tego typu obiektu. Może to być bowiem spółka miejska, ale także podmiot zewnętrzny, czego nie wykluczamy.

Wizualizacja: Urząd Miejski w Oleśnie.

Czekam także na ostateczny szacunkowy koszt eksploatacji tego bardzo dużego budynku i ilu pracowników będzie do tego potrzebnych. Jesteśmy więc jeszcze na etapie prowadzonych analiz. Kiedy poznamy ich wyniki, będziemy podejmowali dalsze decyzje. Zastanawiamy się nad wykorzystaniem tego budynku. Oczywiście, w pierwotnym założeniu to Centrum Szkolenia Służb Ratowniczych i rozmawialiśmy w tym kontekście ze strażakami oraz ratownikami medycznymi o ewentualnych organizowanych tutaj szkoleniach. W tym temacie nie ma jeszcze żadnych konkretnych deklaracji. Szukamy różnych rozwiązań, żeby ten obiekt był ekonomicznie rentowny. Nie chcemy doprowadzić do sytuacji, że działalność tej instytucji obciąży nasz budżet, dlatego musimy znaleźć takie rozwiązanie, które pozwoli te koszty zminimalizować.

– Podczas naszej ostatniej rozmowy zapowiadana była reorganizacja w Urzędzie Miejskim w Oleśnie. Doszło do zmiany kierowników poszczególnych wydziałów, ale także do zmiany samych wydziałów. W jakim celu przeprowadzone zostały powyższe modyfikacje? (Lista nowych kierowników wydziałów poniżej – przyp. red).

– Główną ideą było usprawnienia pracy urzędu. Zmiany wyniknęły z moich obserwacji oraz w wyniku audytu, który przeprowadził zewnętrzny audytor. Wskazał on, że istnienie dużego Wydziału Infrastruktury i Zarządzania Nieruchomościami i “zbicie” wielu tematów w jednym wydziale, pod zarządem jednego kierownika, jest nieracjonalne, ale także generuje problemy komunikacyjne, przepływu informacji. Na moją decyzję wpłynęły także zalecenia pokontrolne Regionalnej Izby Obrachunkowej, która wskazała, że wiele rzeczy było tam niedopełnionych albo nieterminowych. To najlepiej dowodzi, że trzeba było tę reorganizację przeprowadzić. Obecnie są mniejsze wydziały, które mają konkretnie wyznaczone zadania i kierownicy, którzy mają pilnować realizacji tych zadań i za nie odpowiadać, gdzie wcześniej ta odpowiedzialność była rozmyta. Te powody sprawiły, że dokonaliśmy tej reorganizacji.

– Nasi czytelnicy dopytują się o szczegóły audytu wykonanego przez audytora zewnętrznego. Czy jego treść albo chociaż najważniejsze wnioski zostaną upublicznione?

– Z treścią i wynikami audytu zostali zapoznani radni, mieli do niego pytania i myślę, że ten temat będzie kontynuowany. To zewnętrzne spojrzenie na działanie naszego urzędu, Miejskiego Centrum Sportu i Rekreacji oraz zlikwidowanej spółki „Trampoolina”. Z głównymi tezami tego audytu jak najbardziej się zgadzam. Były podstawą przeprowadzonej reorganizacji urzędu, a w przyszłości ukierunkują dalsze zmiany.

– W ostatnim czasie urząd przechodził szereg kontroli, doszło do zmian kadrowych, a poszczególne wydziały przeszły reorganizację. Wyobrażam sobie, że mimo zimy, ostatnie miesiące dla pracowników urzędu były szczególnie gorące. Jak to wygląda od środka?

– Rzeczywiście, zakończyła się jedna kontrola Regionalnej Izby Obrachunkowej. Otrzymaliśmy zalecenia pokontrolne, do których się ustosunkowaliśmy, żeby w przyszłości nie było pewnych nieprawidłowości czy zaniedbań. Nadal trwa kontrola Najwyższej Izby Kontroli, która bada realizację inwestycji drogowych i kanalizacyjnych. Nikt nie lubi być kontrolowany, nikt nie lubi być przesłuchiwany i na pewno nie stwarza to dobrej atmosfery w pracy i rodzi pewne napięcia. Pracownicy także są w ten sposób odciągani od pewnych zadań. Mam nadzieję, że niedługo ta kontrola NIK-owska się zakończy i będziemy mogli spokojnie pracować. Każda kontrola niesie za sobą pewne wnioski, które są dla nas bardzo ważne i będą z pewnością implementowane do naszej pracy, aby pewne działania nie powtarzały się.

– Jeśli chodzi o zmiany na stanowiskach w urzędzie, rozumiem, że po nich, każdy lepiej już wie na czym stoi i jaka jest jego pozycja? Nie ma atmosfery niepewności, karty zostały rozdane i każdy wie, za co odpowiada?

– Jeśli chodzi o zmiany na stanowiskach, to faktycznie teraz jest lepsza atmosfera. Każdy wie co ma robić, co jest z pewności na plus i jestem przekonany, że teraz praca pójdzie w dobrym kierunku!

– Dziękuję za rozmowę.


Budżet gminy Olesno w 2025 roku:

  • Dochody: 122,5 mln zł
  • Wydatki: 122,9 mln zł
  • Deficyt: 434 tys. zł
  • Wydatki na inwestycje: 28 mln zł

Oto kierownicy wydziałów Urzędu Miejskiego w Oleśnie po reorganizacji:

  • Wydział edukacji – Żaneta Halska
  • Wydział ochrony środowiska i rolnictwa – Agnieszka Szyszka
  • Wydział organizacyjny – Teresa Skrzydło
  • Wydział finansowy – Ewelina Machnik
  • Wydział podatków i opłat – Aleksandra Adamczyk
  • Wydział kultury, sportu, promocji i funduszy zewnętrznych – Ilona Bil
  • Wydział planowania przestrzennego i nieruchomości – Mariusz Krzemiński
  • Wydział spraw obywatelskich – Hubert Imiołczyk

W najbliższym czasie ma być ogłoszone nazwisko nowego kierownika wydziału infrastruktury i inwestycji oraz wkrótce poznamy nowego inspektora ds. zamówień publicznych.

Podziel się