• Home »
  • Informacje »
  • Żółta kartka! Olescy radni nie przyznali burmistrzowi absolutorium i wotum zaufania

Żółta kartka! Olescy radni nie przyznali burmistrzowi absolutorium i wotum zaufania

Żółta kartka! Olescy radni nie przyznali burmistrzowi absolutorium i wotum zaufania

We wtorek 10 czerwca podczas sesji Rady Miejskiej w Oleśnie głosowano między innymi nad dwoma uchwałami: w sprawie udzielenia Burmistrzowi Olesna wotum zaufania oraz w sprawie udzielenia Burmistrzowi Olesna absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2024 rok. Obie uchwały nie zostały przegłosowane. To żółta kartka dla burmistrza Piotra Grędy.

Zanim odbyły się głosowania nad wspomnianymi wyżej uchwałami, odbyła się debata nad raportem o stanie gminy. Na początku burmistrz przedstawił w formie prezentacji sposób wykonania budżetu za rok 2024 r.

W debacie wypowiedział się opozycyjny radny Grzegorz Biernacki:

– W ostatnich dniach próbowałem podsumować miniony rok i znaleźć jakieś pozytywy w działaniu i niestety mam z tym duży problem.

Radny wymieniał szereg zarzutów, m.in: utrata kluczowych, doświadczonych pracowników w urzędzie, odejścia radnych z ugrupowania burmistrza, restrukturyzacja urzędu powodująca chaos czy wykonanie zaplanowanych inwestycji na poziomie sześćdziesięciu sześciu procent.

Całą wypowiedź radnego i odpowiedź burmistrza można zobaczyć tutaj (od godz. 1.24):

https://bip.olesno.pl/8046/archiwum-nagran-obrad-rady-miejskiej-w-olesnie.html

Po debacie przystąpiono do głosowania. Wymagana była bezwzględna większość głosów ustawowego składu rady. Oleska rada liczy 15 członków, bezwzględna większość to 8 głosów.

Oto jak głosowano:

W sprawie udzielenia Burmistrzowi Olesna wotum zaufania.

– 5 głosów za: Tomasz Harciarek, Tomasz Włóczyk, Anna Barczyk, Barbara Kłosińska, Robert Płaziuk.

– 4 głosów przeciw: Grzegorz Biernacki, Irena Hadasik, Nikodem Giza, Edeltrauda Zug.

– 2 głosy wstrzymujące się: Małgorzata Kuc, Klaudiusz Małek.

Nieobecni: Andrzej Kochański, Amadeusz Maniura, Klaudiusz Bardosz, Karolina Filipowski.

Uchwała nie uzyskała wymaganej większości głosów.


W sprawie udzielenia Burmistrzowi Olesna absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2024 rok.

– 5 głosów za: Robert Płaziuk, Barbara Kłosińska, Tomasz Włóczyk, Anna Barczyk, Tomasz Harciarek.

– 3 głosów przeciw: Grzegorz Biernacki, Irena Hadasik, Edeltrauda Zug.

– 3 głosy wstrzymujące się: Nikodem Giza, Małgorzata Kuc, Klaudiusz Małek.

Nieobecni: Andrzej Kochański, Amadeusz Maniura, Klaudiusz Bardosz, Karolina Filipowski.

Uchwała nie uzyskała wymaganej większości głosów.


Pod koniec sesji na temat głosowania wypowiedział się Piotr Gręda, burmistrz Olesna:

– Drodzy moi pracownicy – dziękuję Wam za całą pracę włożoną w realizację wszystkich projektów w roku 2024. Za Wasze zaangażowanie, trud pracy, że czasami naprawdę poświęciliście dużo od siebie, żeby doprowadzić trudne projekty do końca i żeby one powstały, żeby funkcjonowały dla społeczności lokalnej. Szkoda, że to nie znalazło zrozumienia dzisiaj na sesji, bo to jest także podziękowanie dla Waszej pracy, bo ja na niej bazuję. Mam bardzo dobry zespół. Dziękuję Wam za pomysły, które podsuwacie, które usprawniają pracę tego urzędu, za Wasze zaangażowanie. Pamiętajmy, że żaden z projektów w 2024 r. nie został zaprzepaszczony, są one doprowadzane do końca. Wykonaliście naprawdę kawał dobrej roboty. Absolutorium jest to głosowanie nie tylko nad moją osobą, ale także nad całością. Uratowaliśmy budżet w 2024 r., opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej była pozytywna, bez zastrzeżeń. Udało nam się osiągnąć stan, gdzie wydatki bieżące nie przewyższały dochodów bieżących. Ciężko było, ale udało nam się to zrobić. Nie wzięliśmy tych trzech milionów obligacji, które jeszcze też były zaplanowane i za to dziękuję z kolei radnym. Tym, którzy to rozumieją. Życzę sobie, żeby rok 2025 był udanym rokiem dla nas wszystkich. Dla nas, dla mieszkańców, dla Państwa radnych, bo te projekty, które realizujemy teraz są naprawdę trudne, wymagają naprawdę wielu trudnych decyzji.

Przewodniczący rady Klaudiusz Małek odpowiedział:

– Każdy z radnych, w demokratycznym Państwie, podejmował decyzje zgodnie ze swoim sumieniem. Ja akurat wstrzymałem się od głosu, bo uznałem, że taki jest właściwy głos, ale w żadnym wypadku moje głosowanie nie ocenia niewłaściwie pracowników tego urzędu, z którymi mam zaszczyt współpracować już wiele lat.

Cała wypowiedź burmistrza i przewodniczącego rady od godz. 2.37

https://bip.olesno.pl/8046/archiwum-nagran-obrad-rady-miejskiej-w-olesnie.html


*- Zdjęcie nie pochodzi z omawianej sesji.

Damian Pietruska


Na prośbę Urzędu Miejskiego w Oleśnie, publikujemy stanowisko burmistrza Olesna w sprawie wspomnianej w artykule sesji Rady Miejskiej w Oleśnie:

Czy fakty i merytoryka miały znaczenie podczas głosowania na Sesji Absolutoryjnej Rady Miejskiej w Oleśnie?

W dniu 10 czerwca 2025 r. odbyła się Sesja Absolutoryjna, podczas której Radni Rady Miejskiej w Oleśnie, pomimo udzielonej Burmistrzowi Olesna Piotrowi Grędzie, pozytywnej opinii instytucji kontrolującej gminę – Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz pozytywnej opinii Komisji Rewizyjnej dotyczącej sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2024, podjęli decyzję o nieudzieleniu Włodarzowi wotum zaufania oraz nieudzieleniu absolutorium za wykonanie budżetu za miniony rok.

Rok 2024 był rokiem wyborczym, w którym Burmistrz Olesna Piotr Gręda przejął budżet zaplanowany przez swojego poprzednika oraz ówczesny skład Rady Miejskiej. Działania Burmistrza koncentrowały się więc na kontynuowaniu realizacji zaplanowanych inwestycji oraz na staraniach o utrzymanie stabilności finansowej gminy, co zostało dostrzeżone przez instytucje nadzorcze.

Jednym z kluczowych punktów sesji była możliwość debaty nad przedstawionym przez Burmistrza Sprawozdaniem z wykonania budżetu oraz Raportem o stanie gminy za 2024 rok. Raport ten stanowi podsumowanie działalności Burmistrza w całym roku, a nie tylko za okres, w którym faktycznie pełnił funkcję. Podczas dyskusji radni nie wnieśli żadnych merytorycznych uwag ani zastrzeżeń do samego Raportu oraz działalności Burmistrza, co wskazuje na ich akceptację dla przedstawionych danych i wyników.

LINK DO RAPORTU

Zastrzeżenia, które zostały przedstawione na sesji dotyczyły jedynie niepoinformowania radnych o podjęciu przez Burmistrza decyzji o rezygnacji z realizacji II i III etapu projektu dofinansowania Żłobka Miejskiego w Oleśnie ze środków programu Aktywny Maluch 2022-2029. Brak podjęcia się realizacji w/w projektu był jednak już wcześniej przez Włodarza argumentowany spadkiem liczby zgłoszeń dzieci do żłobka, co wynika z sytuacji demograficznej naszej gminy oraz brakiem możliwości zaadaptowania na sale zabaw, pomieszczeń używanych dziś jako pralnia i pokój socjalny. W chwili obecnej oleski żłobek wciąż dysponuje 11 wolnymi miejscami, co potwierdza słuszność podjętej decyzji o niepowstawaniu kolejnych miejsc.

Druga uwaga dotyczyła przeprowadzonych zmian organizacyjnych w Urzędzie Miejskim oraz związanych z tym zwiększeniem wydatków na funkcjonowanie jednostki. Po porównaniu I i II połowy 2024 r. koszty są na zbliżonym poziomie.

Burmistrz Olesna Piotr Gręda mimo podjętej decyzji o nieudzieleniu mu wotum zaufania oraz absolutorium, wyraził nadzieję na dalszą dobrą współpracę z Radą Miejską oraz kontynuację realizacji projektów i zamierzeń, które przedstawił w swojej prezentacji. Bowiem tylko współdziałanie Burmistrza i Rady, przyczyni się do rozwoju i poprawy jakości życia mieszkańców Olesna.

Zgodnie z procedurą, uchwała Rady Miejskiej o nieudzieleniu burmistrzowi absolutorium podlega zaopiniowaniu przez skład orzekający RIO (w terminie 14 dni od daty wpływu do RIO). Tak więc zarówno uchwała, jak i wyciąg z protokołu z obrad, zostaną przesłane do Regionalnej Izby Obrachunkowej, która będzie miała możliwość zapoznania się ze szczegółami przeprowadzonej dyskusji oraz podjętych decyzji.

Podziel się