Zaawansowanie prac na trasie Olesno-Opole
Rozbudowa odcinka pomiędzy Jełową a Bierdzanami jest już na półmetku. Inwestycja ma się zakończyć w II połowie 2025 roku.
Na kilku odcinkach oddanych do ruchu wykonano warstwy konstrukcyjne drogi, ułożono podbudowę bitumiczną wraz z warstwą wiążącą. Na wyłączonych z ruchu fragmentach jezdni trwa rozbiórka starej nawierzchni, a następnie układana jest podbudowa bitumiczna. Wykonawca jest w trakcie korekty łuku drogi na leśnym odcinku DK45 pomiędzy Jełową i Bierdzanami.
Aktualnie na budowie
Rozbudowywany jest odcinek o długości 10,7 km. Prowadzone są prace ziemne i brukarskie. Trwają roboty na jezdniach dodatkowych, gdzie odcinkowo wykonano warstwy konstrukcyjne wraz z nawierzchnią bitumiczną. Na ciągach pieszo-rowerowych wykonano podbudowę oraz ułożono warstwę ścieralną. Wykonawca kontynuuje prace przy budowie kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego oraz oświetlenia drogowego.
Zakończono prace zasadnicze przy budowie ronda na skrzyżowaniu DK45 z DW494 w Bierdzanach. Trwają prace wykończeniowe przy budowie ronda na końcu odcinka, na skrzyżowaniu DK45 z DW461 w Jełowej, gdzie ruch w obu kierunkach odbywa się bez utrudnień. Wykonawca kontynuuje prace przy przebudowie ronda na skrzyżowaniu DK45 z DW463 w Bierdzanach – na tym odcinku obowiązuje ruch wahadłowy, a wykonawca układa warstwy konstrukcyjne w zakresie tarczy ronda, prowadzone są prace branżowe. W przyszłym roku rozpoczną się prace przy budowie jeszcze jednego ronda w Jełowej, na skrzyżowaniu przy cmentarzu.
Zakres zadania
Kluczowym elementem realizowanej inwestycji jest wzmocnienie konstrukcji jezdni wraz z dostosowaniem jej do nośności 11,5 t/oś. Poprawione zostaną warunki bezpieczeństwa ruchu poprzez budowę czterech rond na istniejących skrzyżowaniach – z DW461 w Jełowej, z ul. Wolności w Jełowej, z DW463 w Bierdzanach oraz z DW494 w kierunku Olesna.
Ponadto inwestycja to także budowa ciągów pieszo-rowerowych oraz dodatkowych jezdni do obsługi przyległego terenu. Rozbudowany odcinek zostanie wyposażony w elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz oświetlenie drogowe. Zadanie przewiduje także budowę nowych zatok autobusowych oraz przebudowę przepustów.
Korzyści wynikające z budowy
– Poprzez poszerzenie pasów ruchu, ale także korektę łuków poziomych i pionowych, zwiększymy bezpieczeństwo kierowców podróżujących DK45. Z kolei poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, czyli rowerzystów i pieszych, osiągniemy poprzez budowę ciągu pieszo-rowerowego i dodatkowej jezdni. Realizacja zadania wpłynie także na podniesienie komfortu jazdy kierowców poprzez wzrost płynności ruchu i poprawę przepustowości na tej trasie – tłumaczy Agata Andruszewska, rzecznik prasowy GDDKiA Opole.
Wykonawcą zadania za kwotę prawie 106 mln zł jest firma Duna Polska (wcześniej Mota-Engil Central Europe), która zakończy prace w II połowie 2025 r.
*- Informacja i zdjęcia: GDDKiA Opole.