Do szkół wracają trzy godziny języka niemieckiego jako języka mniejszości. Komentarz Mniejszości Niemieckiej
Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 2 lutego 2024 r. Minister Edukacji Narodowej Barbary Nowackiej, do szkół z dniem 1 września 2024 r. wracają 3 godziny języka niemieckiego jako języka mniejszości. I choć panuje ogólne zadowolenie z powrotu do normalności i zaprzestania dyskryminacji dzieci mniejszości niemieckiej, przed niektórymi szkołami pojawiają się wyzwania z organizacją tego języka w nowym roku szkolnym.
Wspomniany dokument wycofuje negatywne skutki spowodowane wejściem w życie rozporządzenia wydanego 4 lutego 2022 r. przez Ministra Edukacji i Nauki, Przemysława Czarnka, które to zredukowało liczbę godzin nauczania języka niemieckiego jako języka mniejszości w szkołach z trzech do jednej.
Mniejszość Niemiecka przez ostatnie dwa lata apelowała przede wszystkim do ówczesnego Ministra Edukacji i Nauki, do polskiego rządu jak i do wielu innych gremiów o przywrócenie trzech godzin nauczania języka mniejszości i traktowania społeczności Mniejszości Niemieckiej jak pozostałe mniejszości narodowe i etniczne w Polsce.
Skutkami tego ograniczenia nie zostały objęte ostatecznie tylko dzieci, ale też nauczyciele, którzy tego języka uczyli. Część nauczycieli, posiadając również kwalifikacje do nauczania innych przedmiotów, pozostała w szkole, ale część nauczycieli została zmuszona do poszukiwania nowej pracy.
Według danych Ministerstwa Edukacji Narodowej język niemiecki jest nauczany w 599 szkołach podstawowych i 3 szkołach średnich na terenie kraju, z czego 242 szkoły podstawowe na terenie województwa opolskiego i 249 szkoły podstawowe na terenie województwa śląskiego.
Jak mówił Rafał Bartek, przewodniczący Związku Niemieckich Stowarzyszeń Społeczno-Kulturalnych w Polsce:
– Cieszymy się, że niemiecki jako język mniejszości wraca do szkół w pełnym wymiarze godzin, dziękujemy pani Minister Nowackiej za podjęcie szybkich działań w tym kierunku i wydanie stosownego rozporządzenia. Dzisiaj szkoły stoją przed wyzwaniem ponownej organizacji tego języka dla swoich uczniów. Dlatego tym bardziej dziękuję wszystkim wójtom i burmistrzom i radom gmin, które zdecydowały się finansować dodatkowe godziny języka niemieckiego. Te gminy są w komfortowej sytuacji, kontynuując nauczanie języka.
W pozostałych szkołach będzie się to wiązać z zatrudnieniem nowych nauczycieli języka niemieckiego. Dla tych może być to spore wyzwanie, mając na uwadze trudności z jakimi szkoły borykają się generalnie w kwestii zatrudnienia nowych nauczycieli. Tych po prostu brakuje. Dlatego chcielibyśmy zachęcić wszystkich obecnych jak i przyszłych nauczycieli do skorzystania z oferty nauczania na Uniwersytecie Opolskim.
Dr Ryszard Ziaja, Uniwersytet Opolski (Instytut Językoznawstwa/ Katedra Języka Niemieckiego), powiedział:
– Opolska Germanistyka cieszy się z pogłębienia współpracy z Mniejszością Niemiecką w sferze dydaktycznej. Uniwersytet Opolski oferuje od lat — w ramach studiów drugiego stopnia na kierunku Germanistik — możliwość brania udziału w zajęciach modułu nauczycielskiego. Ukończenie tego modułu daje uprawnienia do nauczania języka niemieckiego na wszystkich poziomach.
Problem zmniejszenia wymiaru godzin nauki języka niemieckiego jako języka mniejszości, opisywaliśmy dwa lata temu:
*- Źródło informacji i zdjęcia: Związek Niemieckich Stowarzyszeń Społeczno-Kulturalnych w Polsce