Niekoniecznie o powiecie (36) – Inwestycje za miliard złotych odmienią powiat oleski?

Niekoniecznie o powiecie (36) – Inwestycje za miliard złotych odmienią powiat oleski?

2023 będzie rokiem historycznym dla powiatu oleskiego. Wiosną tego roku otwarte zostaną dwie inwestycje, w sumie za ponad miliard złotych – obwodnica Olesna i obwodnica Praszki i Gorzowa Śląskiego (odpowiednio: 804 mln i 230 mln). Czy dadzą one impuls do rozwoju tej części powiatu oleskiego?

Czy to dobrze, kiedy przez Twoje miasto przebiega droga ekspresowa, kluczowa dla całego kraju? Bycie częścią ważnego szlaku komunikacyjnego było strategiczne na każdym etapie historii rozwoju miast i nic się w tym temacie nie zmieniło. Budowane obwodnice w pierwszej kolejności mają zapewnić wyprowadzenie ciężkiego ruchu z centrów miast. A jak jest obecnie, wiadomo. Przez Olesno, Gorzów i Praszkę, praktycznie przez centra, przetacza się szeroka fala pojazdów, lekkich i cięższych. Do tego dochodzi kwestia bezpieczeństwa, również pieszych. Te inwestycje naprawdę sprawią, że nasze miasta staną się spokojniejsze, bezpieczniejsze, a ruch bardziej lokalny.

Ale jest jeszcze jeden aspekt, na który liczą włodarze miast, tak planując strefy inwestycyjne, aby były zlokalizowane w pobliżu budowanych obwodnic. Lokalizacja i komunikacja jest kluczowa dla firm z większości branż, które coś wytwarzają. Te dwa aspekty nie dotyczą chyba jedynie branży IT. Obecnie, czas, transport i skrócone łańcuchy dostaw są arcyważne. Budowa obwodnic mocno skróci czas transportu, a tereny inwestycyjne zyskają nawet kilkadziesiąt procent na atrakcyjności. To mocne karty w rękach tych, którzy namawiają przedsiębiorców do inwestycji.

Powiało optymizmem? To zapraszamy w nasze skromne progi pana sceptyka.

Budowy obwodnic praktycznie nie mają wad. Poprawiają komunikację, bezpieczeństwo, wyprowadzają ruch z miasta, a kierowcy z całej Polski, będą się cieszyć, że nie muszą oglądać naszych domów i bloków, tylko sunąć z odpowiednią prędkością, nie zatrzymując się co chwilę przy przejściu dla pieszych.

Ale czy budowa obwodnic ściągnie do nas wielkich inwestorów? Owszem poprawi się komunikacja, ale nie lokalizacja. Nadal będą to miasteczka sporo oddalone od większych miast w najmniejszym województwie w Polsce, obecnie nie liczącym nawet miliona mieszkańców (!). Może się to komuś nie spodoba, ale mieszkamy na peryferiach, ze wszystkimi zaletami i wadami tej konstrukcji. To oznacza, że nasze strefy inwestycyjne magicznie nie przybliżą się do większych ośrodków, które kocha przemysł. Firmy budują się obok węzłów komunikacyjnych, ale w pobliżu metropolii. Czy Łódź, Wrocław lub Górny Śląsk są na tyle blisko, by zauważył nas wielki przemysł?

Z tym aspektem wiąże się jeszcze wątek ludzki. Czy powstanie większa firma, zatrudniająca, załóżmy tysiąc pracowników, w powiecie, w którym praktycznie nie istnieje bezrobocie? Skąd przywieźć wykwalifikowanych pracowników, a nawet tych niewykwalifikowanych, jeśli już teraz firmy mają problem z ukompletowaniem załogi? Jaka firma musiałaby powstać, która byłaby w stanie ściągnąć do siebie część społeczeństwa, przyzwyczajonej do europejskiej waluty?

Wróćmy na chwilę do optymisty. A może nikomu tu nie jest potrzebna duża firma? Może wcale nie musi zainwestować u nas Volkswagen, który trzymałby w garści wszystkich, byleby przedsiębiorstwo nie upadło? To niedobrze uzależniać się od jednego gracza. Może lepsze są małe i średnie firmy, które także zatrudniają ludzi, z różnych branż, a czasem nawet w porównaniu do kolosów, rzadziej unikają płacenia podatków. Może nowe rozwiązania komunikacyjne pozwolą na rozwój firm, które działają na naszym terenie od wielu lat i które warto doceniać.

Wspomniane inwestycje są historyczne, absolutnie przełomowe. Trudno znaleźć w historii podobny moment, być może jedynie budowa trasy kolejowej? Szybko przyzwyczajamy się do dobrego, ale czekaliśmy na te rozwiązania od wielu lat, a w 2023 roku lokalnie obudzimy się w nowej, lepszej rzeczywistości.

Krok w dobrą stronę, spory sus, ale czy krok milowy? Dokąd zaprowadzą nas budowane właśnie drogi?

Damian Pietruska

Podziel się